Huishoudelijk Reglement April 2022


Het bestuur heeft in haar vergadering van 12 april 2022 dit huishoudelijk reglement vastgesteld.

In de Algemene Leden Vergadering van 21 april 2022 is dit reglement ter goedkeuring voorgelegd aan de vergadering. De aanwezigen zijn akkoord met dit herziene Huishoudelijke Reglement.

 

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

PV Vrij na Zorg

te Nijmegen

APRIL 2022

NAAM

Artikel 1

De vereniging draagt de naam: Vrij na Zorg.

Zij is gevestigd te Nijmegen.

DOEL EN MIDDELEN

Artikel 2

Het doel van de vereniging en de middelen waarmede zij dit doel tracht te bereiken zijn omschreven in artikel 3 en artikel 4 van de Statuten.

LEDEN EN ERELEDEN

Artikel 3

De vereniging bestaat uit leden en ereleden.

Artikel 4

Leden kunnen zijn:

A. Zij die in dienst van het CWZ met vervroegd pensioen (OBU) gegaan zijn.

B. Zij die in het CWZ werkzaam zijn geweest en aansluitend met (pre)pensioen zijn gegaan.

Artikel 5

Ereleden zijn zij die zich namens de vereniging bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur door de Algemene Leden Vergadering met tenminste 2/3 van de uitgebrachte stemmen als zodanig zijn benoemd. Zij ontvangen een door het bestuur getekende oorkonde en een exemplaar van het Huishoudelijk Reglement.

RECHTEN EN PLICHTEN

Artikel 6

Leden hebben het recht om tegen ledenprijzen deel te nemen aan activiteiten die door de vereniging worden georganiseerd. De ledenprijs wordt vastgesteld door de desbetreffende commissie, afhankelijk van de activiteit.

Artikel 7

Leden hebben stemrecht. Ieder lid heeft 1 stem. Ereleden hebben geen stemrecht.

Artikel 8

Ieder lid betaalt maandelijks/jaarlijks een door de Algemene Ledenvergadering vastgestelde contributie.

Artikel 9

De contributiegelden worden op een door het bestuur te bepalen wijze geïnd.

Artikel 10

Ereleden zijn vrijgesteld van de plicht tot het betalen van contributie.

Artikel 11

Ontzetting uit het lidmaatschap als omschreven in artikel 17, tengevolge van het niet nakomen van financiële verplichtingen of wangedrag, wordt aan de betrokkene per aangetekend schrijven meegedeeld. In dit schrijven wordt de reden van de beëindiging van het lidmaatschap vermeld.

Artikel 12

Zij die uit het lidmaatschap ontzet zijn tengevolge van wanbetaling kunnen zich bij de secretaris van het bestuur opnieuw als lid aanmelden, mits de openstaande schuld geheel is voldaan.

Artikel 13

Leden hebben het recht zich schriftelijk tot het bestuur te wenden met voorstellen, klachten of om andere redenen.

Het bestuur is verplicht een en ander in overweging te nemen en haar mening daarover schriftelijk aan betrokkene kenbaar te maken.

SCHORSING

Artikel 14

Het bestuur is bevoegd om een lid voor de duur van maximaal 1 jaar in de uitoefening van zijn rechten, zoals vastgelegd in de artikelen 7 t/m 15 van de Statuten, te schorsen. Als reden voor schorsing komt slechts in aanmerking wangedrag waardoor de vereniging schade heeft geleden. De duur van de schorsing evenals de reden wordt in het genomen besluit vermeld. Het betrokken lid ontvangt per aangetekend schrijven een afschrift van dit besluit.

HET LIDMAATSCHAP

Artikel 15

Zij die lid van de vereniging wensen te worden, melden zich daartoe schriftelijk aan bij het bestuur. De duur van het lidmaatschap bedraagt in ieder geval 12 maanden.

Artikel 16

Het lidmaatschap eindigt:

A. Door het overlijden van het lid of het erelid

B. Door schriftelijke opzegging door het lid of het erelid

C. Door schriftelijke opzegging namens de vereniging. Deze opzegging kan plaatsvinden als het lid of erelid niet meer voldoet aan de omschrijvingen in artikel 4 of artikel 5. De opzegging geschiedt dan door het bestuur

D. Door ontzetting

ONTZETTING UIT HET LIDMAATSCHAP

Artikel 17

Ontzetting uit het lidmaatschap wegens het niet nakomen van de geldelijke verplichtingen tegenover de vereniging, waarvan sprake is indien een achterstalligheid van betaling van tenminste

6 maanden bestaat, evenals wangedrag van het betrokken lid waardoor de vereniging schade heeft

geleden, geschiedt door het bestuur met gekwalificeerde meerderheid van stemmen.

Artikel 18

De ontzetting uit het lidmaatschap gaat onmiddellijk na genomen besluit in. Het met redenen omklede besluit wordt per aangetekend schrijven aan de betrokkene meegedeeld.

COMMISSIE BEROEP

Artikel 19

Tegen besluiten als omschreven in artikel 16d kan in beroep gegaan worden bij de commissie van beroep. Dit dient per aangetekend schrijven te geschieden en wel binnen 21 dagen na dagtekening van het besluit c.q. afschrift.

VERENIGINGSJAAR

Artikel 20

Het verenigingsjaar, dat gelijk loopt met het boekjaar, loopt van 1 januari tot en met 31 december.

ALGEMENE LEDEN VERGADERING

Artikel 21

De Algemene Leden Vergadering oefent de hoogste macht in de vereniging uit. Tenzij in de Statuten of het Huishoudelijk Reglement een gekwalificeerde meerderheid is vereist, worden besluiten in de Algemene Leden Vergadering genomen met gewone meerderheid van stemmen.

Artikel 22

In het eerste half jaar van het boekjaar wordt een Algemene Leden Vergadering gehouden.

Artikel 23

Datum, tijd en plaats van een vergadering worden door het bestuur vastgesteld. De leden worden door de secretaris schriftelijk of per email voor de Algemene Leden Vergadering bijeengeroepen.

De termijn van oproeping bedraagt tenminste 14 dagen, behoudens het gestelde in artikel 13 van de Statuten. De oproep vermeldt de plaats en het tijdstip van de vergadering, met daarbij de te behandelen onderwerpen.

Artikel 24

Ieder lid heeft het recht voorstellen aan de agenda toe te voegen.

Artikel 25

In de Algemene Ledenvergadering hebben de leden vraagrecht, recht van initiatief, amendement (voorstel tot officiële wijziging) en interpellatie (vraag om inlichtingen aan de bestuurder).

Artikel 26

Indien er een vacature in het bestuur bestaat, vermeldt de oproep hiervoor de naam van de door het bestuur gestelde kandidaat.

Artikel 27

Tegenkandidaten kunnen door de leden worden gesteld. Zijn er geen tegenkandidaten gesteld dan wordt de door het bestuur gestelde kandidaat als verkozen beschouwd.

Artikel 28

Op de jaarvergadering zullen in ieder geval op de agenda onderstaande onderwerpen zijn vermeld:

– notulen vorige vergadering

– ingekomen stukken

– het jaarverslag van de secretaris

– het financiële verslag van de penningmeester

– de verkiezing van de bestuursleden

– vaststelling van de jaarlijkse contributie

– rondvraag.

Bij het verslag van de penningmeester wordt een advies van commissie Kas gevoegd. Goedkeuring van het verslag van de penningmeester door de Algemene Leden Vergadering strekt de het bestuur tot decharge (opheffing van een bepaalde verantwoordelijkheid) voor het gevoerde financiële beleid.

Artikel 29

Algemene Ledenvergaderingen kunnen worden gehouden op voorstel van het bestuur.

De leden van de vereniging hebben het recht om een Algemene Leden Vergadering bij het bestuur te vorderen. Daarvoor moet men wel de schriftelijke steun hebben van de meerderheid (de helft + één) van het aantal geregistreerde leden.

STEMMEN

Artikel 31

Stemmingen over zaken geschieden mondeling. De vergadering kan besluiten ook over zaken schriftelijk te stemmen. Bij een schriftelijke stemming benoemt de voorzitter een commissie van twee stemopnemers, die er op toeziet dat het aantal stembiljetten gelijk is aan het aantal aanwezige leden dat de presentielijst heeft getekend. De commissie van stemopnemers maakt de uitslag van de stemming bekend. Niet of niet ter zake doende ingevulde stembriefjes zijn ongeldig. Bij staking van geldige stemmen over zaken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

Artikel 32

Over personen wordt schriftelijk gestemd. Wanneer bij de verkiezing van personen bij de eerste stemming niemand de meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen heeft verkregen wordt een tweede stemming gehouden tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Komen door het verkrijgen van een gelijk aantal geldige stemmen meer dan twee personen in aanmerking, dan komen deze allen in herstemming. Indien bij herstemming de stemmen staken beslist de voorzitter.

BESTUUR

Artikel 33

Het oneven aantal bestuursleden van de vereniging bestaat uit: een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en minimaal 2 leden. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de voorzitter, de secretaris en de penningmeester. Het bestuur wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter, secretaris en penningmeester aan die optreden indien de voorzitter, secretaris en penningmeester niet in staat zijn om op te treden. De plaatsvervangend voorzitter, secretaris en penningmeester kunnen slechts lopende zaken behandelen.

Artikel 34

Op de jaarlijks te houden Algemene Ledenvergadering treedt een gedeelte van het bestuur af volgens onderstaand rooster:

Even jaren: voorzitter, penningmeester en een lid;

Oneven jaren: secretaris en een lid.

Bestuursleden worden gekozen voor een periode van twee jaar. Aftredende bestuursleden zijn direct herkiesbaar.

Artikel 35

In tussentijdse vacatures in het bestuur kan tot de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering – indien het bestuur dat noodzakelijk oordeelt – door het bestuur worden voorzien. Het tussentijds verkozen bestuurslid neemt op het rooster de plaats van de voorganger in.

Artikel 36

De leden van het dagelijks bestuur worden in functie gekozen.

Artikel 37

Het bestuur is belast met de uitvoering van de Statuten, het Huishoudelijk Reglement en de besluiten van de Algemene Leden Vergadering. Het bestuur is gerechtigd te allen tijde bij voorkomende gelegenheden zodanige maatregelen te treffen die geacht worden in het belang van de vereniging te zijn genomen. Deze maatregelen dienen echter steeds ter bekrachtiging in de eerstvolgende Algemene Leden Vergadering te worden voorgelegd.

DE VOORZITTER

Artikel 38

De voorzitter geeft leiding aan het bestuur en houdt toezicht op het verenigingsleven. De voorzitter is de officiële woordvoerder van de vereniging. Alle uitgaande stukken namens de vereniging worden door de voorzitter ondertekend. De voorzitter leidt de vergaderingen en stelt daarin de orde van de dag vast, behoudens het recht van de Algemene Leden Vergadering daarin wijzigingen aan te brengen. De voorzitter heeft het recht de beraadslagingen te beëindigen, indien de voorzitter meent dat de vergadering voldoende is ingelicht, doch is verplicht deze te hervatten indien tenminste 1/3 van de in de Algemene Leden Vergadering aanwezige leden het verlangen daartoe kenbaar maakt. De voorzitter is gerechtigd de vergadering van commissies bij te wonen en heeft daar een adviserende stem.

DE SECRETARIS

Artikel 39

De secretaris voert de administratie van de vereniging voor zover deze niet aan anderen is opgedragen. Alle afschriften van uitgaande stukken namens de vereniging worden door de secretaris bewaard. De secretaris houdt in de notulen van de Algemene Leden Vergadering bij, welke notulen op de eerstvolgende Algemene Leden Vergadering worden voorgelezen en na goedkeuring door de Algemene Leden Vergadering, door de voorzitter worden ondertekend. Op de Algemene Leden Vergadering brengt de secretaris het jaarverslag uit. De secretaris houdt een ledenlijst bij, waaruit de soort van elk lidmaatschap dient te blijken. Het verenigingsarchief wordt door de secretaris beheerd. De secretaris houdt de notulen van de bestuursvergaderingen bij en draagt deze op de eerstvolgende bestuursvergadering ter goedkeuring voor.

DE PENNINGMEESTER

Artikel 40

De penningmeester beheert de geldmiddelen. Voor het beheer is de penningmeester persoonlijk verantwoordelijk, behoudens overmacht. De penningmeester draagt zorg voor de inning van de inkomsten van de vereniging conform artikel 6 van de Statuten en houdt boek van alle inkomsten en uitgaven, zodanig dat de baten en de lasten van de vereniging te allen tijde aanstonds kunnen worden gekend. Betalingen uit de verenigingskas worden door de penningmeester niet gedaan dan tegen behoorlijke kwitanties. Gelden welke niet nodig zijn voor het bestrijden van de lopende uitgaven worden door de penningmeester belegd in overeenstemming met door de Algemene Leden Vergadering te stellen regels. Op de Algemene Leden Vergadering brengt de penningmeester verslag uit over het beheer. De penningmeester wordt voor het beheer gedechargeerd bij besluit van de Algemene Leden Vergadering. Het bestuur is gehouden aan de kascommissie te allen tijde inzage te geven van de kas en van alle boeken en bescheiden en overigens alle inlichtingen te verschaffen, welke de commissie van de penningmeester ter zake van zijn beheer mocht verlangen. Gelijke verplichtingen bestaan voor de penningmeester tegenover het bestuur, dat de penningmeester te allen tijde ter verantwoording kan roepen.

OVERIGE BESTUURSLEDEN

Artikel 41

Het bestuur bepaalt welke taak ieder van hen in het bijzonder zal hebben te vervullen.

Artikel 42

Ieder bestuurslid is aansprakelijk voor de door hem eigenmachtig verrichte handelingen.

BESTUURSVERGADERINGEN

Artikel 43

Bestuursvergaderingen worden periodiek volgens schema belegd op voorstel van de voorzitter of de meerderheid van het bestuur.

Artikel 44

Het bestuur is tot besluiten bevoegd, wannneer tenminste 3 leden van het bestuur aanwezig zijn. Het bestuur kan beslissen derden als toehoorder of adviseur bij een bestuursvergadering toe te laten.

Artikel 45

De voorzitter, secretaris en penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Twee leden van het bestuur, waarvan tenminste een de voorzitter, de secretaris of de penningmeester is, vertegenwoordigen gezamenlijk in het algemeen de vereniging in en buiten rechte. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen welke niet tot een gewone bestuursvergadering kunnen worden uitgesteld.

COMMISSIES

Artikel 46

De commissie Kas bestaat uit tenminste 2 leden die door de Algemene Ledenvergadering worden gekozen. De commissie Kas brengt tenminste éénmaal per jaar aan de Algemene Leden Vergadering verslag uit. De commissie vergadert zo vaak als wenselijk wordt geacht, echter niet minder dan eenmaal per verenigingsjaar. De commissie is bevoegd aan het bestuur en de Algemene Leden Vergadering voorstellen te doen betreffende het financiële beleid. Op de Algemene Leden Vergadering treedt een der leden af volgens vastgesteld rooster en is niet herkiesbaar.

Artikel 47

De commissie van Beroep, waarin één bestuurslid bij toerbeurt zitting heeft en twee leden door de Algemene Leden Vergadering zijn gekozen, brengt tenminste eenmaal per jaar aan de Algemene Leden Vergadering verslag uit. De commissie vergadert zo vaak als wenselijk wordt geacht, echter niet minder dan eenmaal per verenigingsjaar.

Artikel 48

De commissie van Beroep beslist in hoogste instantie in de gevallen die haar:

A. Bij de Statuten en het Huishoudelijk Reglement zijn opgedragen;

B. Door het bestuur of de Algemene Leden Vergadering zijn opgedragen;

De commissie van beroep is gerechtigd genomen besluiten te bevestigen of te vernietigen, of de duur van opgelegde schorsingen te wijzigen, alles in overeenstemming met de bepalingen van dit reglement. De commissie beroep die uit drie leden bestaat, benoemt uit haar midden een voorzitter en een secretaris. Op de Algemene Leden Vergadering treedt een der leden af volgens vastgesteld rooster en is niet herkiesbaar.

Artikel 49

Niet-permanente commissies kunnen door het bestuur en/of de Algemene Leden Vergadering worden ingesteld of ontbonden.

DEELNAME AAN ACTIVITEITEN

Artikel 50

Voor deelname aan activiteiten geldt een deelnameprocedure.

De volgende deelnameprocedures worden onderscheiden

A. Activiteiten met gesloten inschrijving zonder introducé;

B. Activiteiten met gesloten inschrijving met introducé;

C. Activiteiten zonder inschrijving.

Een persoon die niet in het CWZ werkzaam is/was, is slechts toegestaan om als introducé van een deelnemend lid van de PV Vrij na Zorg, aan een door de PV Vrij na Zorg georganiseerde activiteit deel te nemen.

Activiteiten met gesloten inschrijving zijn alleen voor PV Vrij na Zorg leden bestemd. De deelname procedure wordt vóór aanvang van de inschrijvingstermijn schriftelijk bekendgemaakt.

De deelname procedure wordt, afhankelijk van de activiteit, per activiteit vastgesteld. Een verandering van de deelname procedure is gedurende de totale periode van inschrijving mogelijk, mits voorafgaande aan de totale inschrijvingsperiode bekendgemaakt.

VERENIGINGSMEDEDELINGEN

Artikel 51

Verenigingsmededelingen zullen periodiek verschijnen.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 52

Waar in de statuten of Huishoudelijk reglement ‘hij’ staat, kan ook ‘zij’ gelezen worden.

Artikel 53

De in de Algemene Leden Vergadering genomen besluiten, zijn bindend indien zij niet in strijd zijn met de statuten of het huishoudelijk reglement.

Artikel 54

Bepalingen in het Huishoudelijk Reglement die strijdig zijn met de statuten, zijn nietig.